Spálava

28.09.2020

Dnes se vypravíme dobýt možná nejvyšší vrchol Železných hor - Spálavu. A většinu cesty budeme mít televizní vysílač Krásný v zádech. Výlet začneme ve vesnici Lipka (580 m.n.m.) u Horního Bradla (leží na spojnici mezi Sečí a Trhovou Kamenicí). Auto můžeme nechat přímo na návsi, kde je také rozcestí značených turistických cest. My se vydáme po žluté značce mírně vzhůru na konec vesnice až k bývalé gotické tvrzi pocházející ze 14.století.

Na konci vesnice odbočíme doprava a zastavíme se u památné lípy. Je to mohutný "dvoják" s obvodem kmene 840 cm a stářím přes 600 let. O několik metrů dále se zastavíme u další zajímavosti - hrobky rodiny Kustošů ze 16. století. Hrobka je na místě někdejšího bratrského sboru a vedla k ní lipová alej od tvrze.

Dále sledujeme žlutou značku, která nás zavede do lesa, projdeme mělké údolí a stoupáme do vesničky Velká Střítež. Tady pozor, značka nás dovede jakousi vesnickou cestou do vesnice, ale na soukromý dvůr, takže pak je třeba přelézat plot. Doporučuji obejít zmíněný dvůr zprava.

Žlutá nás pohodlně vede po silnici vzhůru, odbočujeme mezi domy vpravo a stoupáme už na samotnou Spálavu. Po cca 500 metrech dorazíme na rozcestí pod Spálavou. Spálava (663 m.n.m.) je jen plochý vrchol, který nenabízí příliš dobrý rozhled. Nejhezčí výhledy nenabízí jižním směrem na Vysočinu (jak bychom čekali), ale právě naopak, na sever do centrální části Železných hor. Po krátké odbočce na samotný "vrchol" se vrátíme na rozcestí a pokračujeme zelenou značkou po lesní cestě až do Modletína. V něm se zastavíme u barokního kostela sv. Anny z konce 17. století s novodobou dřevěnou zvonicí. Studánce u kostela je připisován léčivý účinek, dokonce tu stávaly malé lázně.

Zde přestoupíme na červenou značku a pohodlně po silnici se vrátíme do výchozího bodu našeho putování. Po celou dobu budeme mít před sebou právě vysílač Krásný.